Jednym z kluczowych i obowiązkowych elementów wyposażenia roweru są sprawne hamulce. Ich skuteczność bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy, i to właśnie w związku z nią coraz większą popularność zdobywają hamulce tarczowe do roweru. Jakie są ich zalety i co wyróżnia to rozwiązanie?
Zalety hamulców tarczowych
Główną i najczęściej znaną i podawaną zaletą tego rozwiązania jest większa siła hamowania niż w przypadku hamulców szczękowych. Zwłaszcza w przypadku hamulców hydraulicznych odznaczają się one także lepszą modulacją – możliwością płynnej zmiany siły hamowania, co zapobiega blokowaniu koła i umożliwia kontrolę nad drogą hamowania. Dzięki oddzieleniu systemu hamowania od koła hamulce tarczowe do roweru odznaczają się także mniejszą podatnością na warunki atmosferyczne i są mniej podatne na zabrudzenia, przez co oferują bardziej powtarzalne hamowanie w różnych warunkach pogodowych i lepiej sprawdzają się np. w deszczu. Wykorzystanie tarczy zamiast powierzchni na obręczy koła wiąże się także z brakiem zużywania obręczy i zapobiega jej nagrzewaniu, co jest szczególną zaletą w przypadku wysokiej klasy kół szosowych.
Z czego składa się zestaw rowerowych hamulców tarczowych?
By wyposażyć rower w tego typu system, pierwszym kryterium jest rama wyposażona w mocowania do zacisków hamulców tarczowych. Systemów mocowania jest kilka i ten w ramie musi pokrywać się z zaciskiem. Podobnie jest w przypadku tarcz, które mocowane są bezpośrednio do piasty koła. Pozostałe elementy są analogiczne do innych typów hamulców rowerowych – okładziny, przewody (z linką, lub płynem) i klamki na kierownicy.